Relacje

Subskrybuj
KONSULTACJE- MALUSZKI

KONSULTACJE- MALUSZKI

Szanowni Rodzice
W związku z zaistniałą sytuacją, przez którą nie ma możliwości prowadzenia zajęć wychowawczo- dydaktycznych przesyłam państwu propozycje zadań w oparciu o podstawę programową. Zachęcam do skorzystania z nich w wolnym czasie. W załączniku znajdują się materiały do zadań.







TEMAT TYGODNIA: MARCOWA POGODA
23-27. 03. 2020 r.

PONIEDZIAŁEK: ,,W marcu jak w garncu’’.
CEL: wzbogacanie wiadomości na temat przyrody i zjawisk atmosferycznych.
Wprowadzenie:
• Zagadka:
Zupę, gulasz czy marchewkę-
to w nim właśnie się gotuje.
Ognia wcale się nie boi.
Na kuchence wtedy stoi.(garnek)

• Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Marcowa pogoda.
– Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! – powiedział Olek, prosząc o dokładkę.
– Bardzo się cieszę, że ci smakuje – odparł tata, mieszając w wielkim garze.
– Nauczysz mnie gotować taką jarzynową zupę?
– Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub
brokuł, zielony groszek…
– Ojej! Aż tyle? – zdziwił się chłopiec.
– Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.
– I zdrowa – dodał Olek.
– A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do
synka.
– Mniam!
Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek
poprosił tatę o wyjście na spacer.
– Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata.
– Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. – Jest
wiosna.
– Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg.
– Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! – oburzył się
Olek.
– Jest takie przysłowie o pogodzie: „W marcu jak w garncu”, czyli w garnku – wyjaśnił tata.
Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w
przedszkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki.
Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dziobkach gałązki, puch i
suchą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie
pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a
krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę
Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak
zrobił im psikusa i zamienił się w… kulki.
– Tato, z nieba spadają lody! – zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę.
– To jest grad – wyjaśnił tata. – Lodowe kulki. Musimy to przeczekać.
Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte buzie.
– Widzisz, mówiłem! „W marcu jak w garncu”, czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad,
raz spokój, raz wiatr… Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata.
– Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i…
– Rzodkiewka! – dokończył rymowanie tata.
A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła
wesołą piosenkę:
Zupa z jarzynek dobra na wszystko.
Bocian już wrócił, stoi nad miską.
I w swoim gnieździe woła radośnie:
– Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!
[źródło: Olek i Ada 3-latki wydawnictwo Mac Edukacja]
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji z książki (załącznik)
- Co tata przygotował na obiad?
- Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?
- Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodzili na spacer?
- Jaka niespodzianka spotkała Olka i jego tatę na spacerze?
- Co zrobił tata?
- Co znaczą słowa: „W marcu jak w garncu?”


WTOREK: ,,Wesoły deszczyk’’[/color]
CEL: pobudzanie ciekawości badawczej
• Do wykonania zabawy badawczej potrzebne będą: kartka A4 biała, niebieska bibuła, klej i butelka ze spryskiwaczem np. po płynie do mycia szyb. Kawałki bibuły przyklejamy na górnej części kartki tworząc niebo. Do butelki ze spryskiwaczem wlewamy wodę i spryskujemy po ,,niebie’’. W ten magiczny sposób pojawią się kropelki deszczu.
• Zabawa ruchowa Symbole pogody
Dziecko losuje kartę (w załączniku )z symbolem pogody, ilustruje ruchem dany symbol. Rodzic odgaduje co przedstawia karta. (wiatr- obie ręce w górze, porusza mini z lewej strony do prawej. Deszcz- ruch ramion z góry do podłogi i ruch palców dłoni. Słońce- kreśli rozpostartymi ramionami okrąg itp.)


ŚRODA: ,,Kolorowe parasole’’
CEL: rozwijanie kompetencji matematycznych.
• Wykonanie karty pracy (załącznik)


CZWARTEK: ,,Zabawa z wiosną’’
CEL: rozwijanie zdolności plastycznych

• Praca plastyczna ,,Słońce i deszcz’’
Kolorowanie rysunku słońca(załącznik) żółtą kredką. Przyklejanie na rysunku chmury z wacika kosmetycznego. Rysowanie kropel deszczu.

PIĄTEK: ,,Marcowa pogoda’’
CEL: uwrażliwienie słuchu na brzmienie instrumentów
• Zabawa instrumentami- Deszczowa muzyka.
Dziecko wykonuje instrument muzyczny z pomocą rodzica. Potrzebne będą: nieduża butelka plastikowa np. po wodzie, ziarenka ryżu lub kawy. Poprzez wsypanie ziarenek do butelki i zakręcenie jej tworzy instrument muzyczny- grzechotkę. Według własnego pomysłu i dostępnych materiałów dekoruje instrument. Następnie poprzez potrząsanie grzechotką naśladuje deszcz: delikatne potrząsanie grzechotką- mały deszczyk, silniejsze – średni deszczyk, mocne- bardzo silne opady deszczu.
Pliki do pobrania
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.